Blogger Templates

Monday, December 24, 2012

hadiah



rasminya masuk minggu belajar

aku balik rumah hari khamis malam
setelah habis dua test terakhir dan kuiz pada hari yang sama

dan sekarang di kuala lumpur
lepak rumah abang aku pula

esok naik terengganu balik
kerana final exam terus-terusan menyeru aku gitu
(hee,seram~)

tak boleh lama sangat bercuti
nanti aku tak study
macam hari ni
macam semalam
macam kelmarin
macam kelmarinnya kelmarin
hohohoi

sebenarnya aku rasa kejap sangat semester 3 ni
tup tup dah habis
macam baru semalam masuk
seriously

mungkin sebab aku rasa semester ni buzy kot
lebih buzy berbanding sem sebelum ni
macam ada je assignment
ada je kuiz
ada je test
yang tak habis-habis sampai ke saat akhir

alhamdulillah
semua assignment individual aku sudah siap
yang terakhir tadi aku buat
pasal report trip aku ke kuala lumpur minggu lepas

assignment group punya pun dah siap jugak
mungkin perlu lagi edit sikit-sikit
untuk yang terbaik insyaAllah

eh
kau nampak tak gambar bunga kat atas tu?
cantik kan?

bunga tu abang dengan kakak ipar aku yang belikan tadi
untuk hari lahir aku nanti
dorang kata saja nak belikan hadiah awal-awal

manis je
aku bangun tidur dah ada atas meja
^__^

okey la
masa untuk mula belajar

aku tahu kau pun tengah buzy nak final kan?

masih ada lagi peluang untuk mencuba yang terbaik
masih kuat lagi kan kudrat untuk berusaha bersungguh-sungguh

semoga kita sama-sama berjaya nanti
all the best
may Allah ease
^___^


Tuesday, December 11, 2012

hati

hati ni gerimis

11/12/12

hari lahir bonda tercinta
bonda tersayang
bonda belahan jiwa
bonda penawar hati paling mujarab
bonda pemohon doa buat diri paling setia
bonda sahabat karib paling sabar
bonda kunci syurga
bonda jasa tiada terkira

selamat hari lahir bonda ku

maafkan anak mu ini
belum menjadi sesolehah yang kau dambakan

masih cukup cuai terhadap mu dalam gelaran anak yang ku bawa

yang ku pohon siang malam
aku ingin bersama mu
di dunia ini sebaiknya
dan di akhirat nanti selamanya
disyurgaNya

T__T

Thursday, December 6, 2012

kuda

ada manusia tu
suka kuda
atau
Equus ferus caballus
(nama specific dia)

 manusia tu pun tak tau sejak bila dia minat dengan kuda
sejak bila dia minat tengok gambar kuda
lagi-lagi kuda putih
tambah-tambah pulak bila tengok kuda tu tengah berlari

dulu dia pernah mintak abah dia belikan dia kuda
kata abah dia kuda mahal
masa tu abah dia kata tak payahlah bela kuda
bela ikan je
dan abah dia belikan dia ikan flowerhorn

aish
ntah pape je manusia tu masa kecik dulu
ingat-ingat balik lawak je
boleh mintak kuda?

eh
kejap
korang pernah tau tak yang kat dalam Al-Quran ada cerita tentang kuda?
dalam surah al-'Adiyat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

"Demi kuda perang yang berlari kencang sekencang-kencangnya"

"Dan kuda yang memercikkan bunga api (dengan pukulan ladam kakinya)"

"Dan kuda yang menyerang dengan tiba-tiba pada waktu pagi"

"Sehingga menerbangkan debu-debu"

"Lalu menyerbu ke tengah-tengah kumpulan musuh"

"Sungguh manusia itu sangat ingkar (tidak bersyukur) kepada Tuhannya"

"Dan sesungguhnya dia (manusia) menyaksikan (mengakui) keingkarannya."

"Dan sesungguhnya cintanya kepada harta benar-benar berlebihan"

"Maka tidaklah dia mengetahui apabila apa yang ada di dalam kubur dikeluarkan"

"Dan apa yang tersimpan di dalam dada dikeluarkan?"

"Sungguh, Tuhan mereka pada hari itu Maha Teliti terhadap keadaan mereka."

(Al-'Adiyat: 1-11)

subhanallah

perbandingan kuda dengan manusia

kuda makan rumput kering plus air kosong je
dijaga ala kadar dengan tuan dia
tapi sanggup bersungguh-sungguh berperang ikut arahan tuan dia

kita manusia makan minum macam-macam
diberi nikmat itu ini dan dijaga baik oleh Allah
tapi masih tak sanggup bersungguh-sungguh ikut suruhan Dia

tak bersyukur

sebab kuda tu tak berakal ke dia taat tanpa bantah?
sebab kita berakal ke kita rasa bijak lalu membantah?

 sepatutnya yang berakal tu lebih taat
lebih tawaduk
lebih berjaga-jaga
sebab dapat berfikir dan menilai

astragfirullah

semoga ada manusia tu mengambil pengajaran daripada kuda
bukan suka setakat saja-saja
^___^





Friday, November 23, 2012

sedih

sedih
perasaan yang sangat unik bagi aku
Allah bagi manusia bersedih bukan saja-saja

sedih lawan kepada gembira
biar kau tahu kau makhluk homo sapiens yang lemah
bukan dapat bergembira sahaja
tetapi ada benda yang dapat buat kau bersedih
buat kau tak sempurna

bukan aku nak cakap sedih tanda kau lemah semata
tapi sedih tu tanda kau sedang mencuba mencari kekuatan

sebab tu kalau tengah bersedih
silalah menangis
tak perlu kau tahan
menangis sebentar
tapi kau jangan lupa untuk lap balik air mata kau tu
pergi ke cermin
senyum
dan teruskan balik perjuangan kau

kadang kau sedih sebab kau kesal dengan diri kau sendiri
sedih sebab kesal dengan orang-orang sekeliling kau
tapi sedih dan air mata yang jauh lebih bermakna bagi aku
bukanlah kerana makhluk
yang menjadi penyebab 
untuk kau titiskan air mata kau tu

tapi sedih dan air mata kau kerana Allah
air mata kerana cinta kepadaNya
air mata kerana takut kepadaNya
air mata penyesalan terhadap dosa-dosa kepadaNya

ya
itu jauh lebih bermakna aku kira

dunia ni bukan dipenuhi dengan gembira semata
bukan semuanya dapat membuat kau rasa bertuah
rasa istimewa dan cukup itu ini
sebab dunia ni bukan diciptakan untuk kau sorang
dan aku rasa kalau diciptakan untuk kau sorang pun
sedih tu lebih baik ada untuk kau tahu apa itu syukur bila gembira dirasa

kadang-kadang kita perlu jatuh tergolek
rasa macam mana sakitnya
tetapi tetap berusaha juga untuk bangun 
walaupun penuh air mata
dan berjalan semula

begitulah berulang-ulang
mungkin bukan hanya sekali dua
selama mana hayat masih lagi dikandung badan
mungkin

sampailah Dia kata
masanya kembali

itu hidup

maka semoga kau kuat
jangan mudah putus asa
dan berjaya berjalan semula malah berlari pecut
bila kau perlu berdepan dengannya

owh
semoga aku juga begitu

ingat siapa yang memberi kita rasa sedih tu adalah yang sama memberi kita rasa gembira
maka bersabarlah dengan kesedihan
dan ingat Dia

owh ya
Dialah yang bagi kita dua-dua  perasaan tu
maka tetaplah bersyukur kepadaNya

okeyh
tu je yang aku nak dengar
benda lain tak nak

kau 
jaga diri
jaga hati
jaga iman
^___^



p/s: aku menulis entri tajuk sedih ni bukan bermakna aku tengah sedih
tapi mungkin kalau aku tengah sedih aku boleh tengok
dan baca balik
untuk tenangkan hati aku
selongkar semangat aku yang tengah sembunyi
atau bangunkan diri aku sendiri kalau aku tengah terduduk tak mampu untuk bangkit
 yang pada masanya ntah bila bila nanti
=D

Friday, November 9, 2012

yahoo!

Assalamualaikum

peace greetings to all my beloved
may Allah bless you all
peace greetings to all my dearest
may happiness in your life is always

weyh
lama sungguh kan aku tak update blog ni

hari ni aku dah start cuti mid-sem dah
sekejap sangat masa berlalu
tapi macam-macam benda dah berlaku
nak cerita pun tak tercerita
banyak sangat

apa kena dengan aku ek sem ni?

kau tahu?
tak tahu?

entahlah
aku pun tak tahu

orang luar 
orang sekeliling kot yang dapat nilai
 
ala macam contohnya kematangan
kau mesti susah kan nak nilai diri kau sendiri matang ke tak matang
tapi orang luar
orang sekeliling kau yang dapat nilai
 
okeyh
malam ni aku dah nak balik
tak sabar nak jumpa family

tak sabar!
tak sabar!
tak sabar!
hoho
 
jadi
doakan aku selamat sampai
hehe

bagi sesiapa yang tengak cuti mid-sem jugak
take care and enjoy your holiday!
^____^
 
 


Monday, October 22, 2012

palam

palam
tempat aku melanjutkan ikhtiar menuntut ilmu fardhu kifayah
selepas spm

lebih tepat lagi uitm puncak alam

panjang
malas nak sebut
jadi aku dan kengkawan reka bagi nama sendiri

palam
jadi senang nak sebut
hihi

aku ambil asasi sains selama setahun kat situ

setahun yang bagi aku cukup bermakna
ya bermakna
bermakna
bermakna
amat bermakna
bermakna
berapa banyak bermakna daaa

kalau korang nak tahu
palam ni antara cawangan terbaru uitm
dekat dengan uitm puncak perdana

tempat dia kat atas bukit
kawasan hutan hutan gitu
sejuk sangat
dan kalau musim hujan memang macam kat oversea pemandangan dia
sangat cantik

kat sinilah aku jumpa kawan-kawan yang sangat super duper ohsem
housemate yang sangat sangat baik lagi cun kebabooom!
classmate yang sangat sangat cool dan gempak!
halaqahmate yang sangat sangat ohsem ohsem ohsem!
pendek kata semuanya dah meninggalkan ingatan gula-gula termahal kat laci hati beta
hohoho

rindu sangat kat ainaa, mira, nawal, husna, awal dan anis
roomate dan housemate tersayang

rindu sangat kat tyra, kinah, era dan nad
geng sketai ( skema bajet otai) daku

rindu sangat kat disa, azma, jannah, syuhada,era, kak za dan akak akak halaqah yang lain
tempat bercerita segala benda dan berkongsi pendapat setiap minggu

rindu
rindu
rindu

tapi masa semakin jauh meninggalkan aku dengan palam
sekarang nak berjumpa susah
masing-masing dah ada haluan sendiri
tinggal pun jauh jauh
satu selatan
satu timur
satu barat
satu utara
hehe

untuk tidur tujuh orang dalam sebuah bilik yang kecil
untuk menonton movie tujuh orang dengan menggunakan 3 lappy yang dipasang serentak
untuk karoks berkoir di dalam bilik air tiga pintu itu
untuk makan sama
untuk study sama
untuk shopping sama
untuk jogging sama
untuk gosip sama
untuk saling memujuk sama
untuk saling menyelesaikan masalah sama
untuk saling menasihati sama
untuk berjemaah sama
untuk bersahur sama
untuk berbuka puasa sama
untuk terawih sama
untuk membuat tutorial atau lab report sama
untuk ke kuliah sama
untuk balik ke bilik sama dengan menaiki tangga batu cave itu
atau naik bas rapid kl bertambang seringgit

aku rindu
serindu rindunya
namun apa daya
orang tak sudi
 (eh,ternyanyi plak.hehe)

tapi aku syukur sangat
walaupun masing masing dah jauh
dorang masih ingat aku
dorang masih sayang aku
dorang masih ambil berat pasal aku
kekal macam dulu
^___^

aku berharap agar hubungan persahabatan aku yang terbina kat palam ni
akan berkekalan untuk selama-lamanya

tidak lupa pada adah
kawan aku sejak sekolah
yang menjadi tempat aku meluahkan segala masalah
cerita suka duka kat sana
yang memberi kata semangat saat semangat jatuh

 
dan kawan kawan yang satu sekolah jugak
yang menambah warna pelangi selama aku kat sana

saya sayang awak awak semua
semoga kita sama sama berjaya suatu hari nanti
dunia dan akhirat
ooyeeeahh!!
^___^


pemandangan dari bilik aku <3


tangga yang kami gelar batu cave sebab tinggi sangat







Friday, October 12, 2012

syukur

syukur
alhamdulillah
aku dapat duduk hostel balik

bila dapat tahu yang aku dapat duduk hostel balik ni
aku dengan kawan-kawan aku yang dapat jugak
bersyukur bukan main

tapi dalam masa yang sama
aku rasa malas nak pindah pun ada
malas nak kemas barang-barang balik

dan sedih jugak sebenarnya
nak tinggalkan rumah sewa aku tu
baru sebulan je duduk sana
rasa sekejap sangat

yela
sebulan sebulan pun
aku dah mula rasa sayang kot
tenang je jiwa aku kat sana
dan dah mula mesra dengan housemate
yang selalu ambil berat dan rajin bercerita tentang macam-macam

 tapi untuk keselesaan
memang selesa duduk hostel lagi
sebab rumah sewa aku tu rumah kayu
yang ada enam bilik untuk memuatkan dua belas orang

kalau siang memang panas sangat
macam duduk kat dalam sauna
tapi kalau malam memang best
 sejuk je

syukur
alhamdulillah jugak
sebab motor aku dah sampai

siang ambik moto
malamnya tu tau dapat hostel

sebelum ni aku jalan je kalau nak ke kelas
20 minit jalan sampailah ke kuliah
kalau malas jalan atau dah terlambat
naiklah van

tapi aku syukur sangat
 sebab ramai kawan-kawan aku yang baik hati
masa aku tak ada kenderaan tu kan
ramai je yang 
pelawa untuk tumpangkan aku
semoga Allah bagi dorang pahala yang besar punya!


ermm
kata orang-orang tua
biar susah-susah dulu ye dak
barulah kita akan hargai kesenangan
^___^

 




 
 

Saturday, October 6, 2012

hertz

hidup ni indah kalau kita tahu mengindahkannya

ya
kadang cabaran datang
ujian datang
dugaan hidup datang
membuatkan kita rasa kehidupan ni tak adil
perit
sakit
dan kecewa

lantas terasa tiada erti lagi manisnya hidup

kita lupa sebentar atau kita lama melupakan akan nikmat lain yang diberikan
kita pandang tiga dugaan saban ketika
lima nikmat kita sepikan
hilangnya tiga dugaan itu
lapan nikmat kita abaikan

masalah yang dicari sendiri jangan disalahkan yang lain
tapi biasanya begitulah
yang lain turut menerima tempiasnya

tahu benda tu buruk
tahu benda tu teruk
tahu benda tu hodoh
tapi tetap dilaksanakan

rintihan hati kecil disisihkan

penakut

tidak berani keluar membuat perubahan
tidak sabar membuat perhitungan
tidak jemu mengulang kesilapan

hendak jadi apa jika terus begitu?

benar
benda baik tak tentu lagi baik untuk kita
tapi benar juga benda baik itu logiknya baik untuk kita

tak salah mencuba

tak salah insaf

jika hati kecil kita bicara mahu kembali ke fitrahnya

mengapa nafsu sering memesongkan niat?

kan lebih elok
jika memberi hati kecil itu kelegaan sejak sekian lama tiada ketenteraman
masa itu bukankah hidup akan terasa lebih indah

masanya kini
bukan nanti

takut terlambat jika ditunda-tunda

fikirlah setulus hati
lalu dengarkan  rintihan hati yang paling dalam
disitu kau kan temu jawapannya

namun
namun
namun
bicara lebih mudah dari melaksana

apa pun
semoga semuanya kembali seperti sediakala

tetapi waspada
azam menggunung tetap sia-sia tanpa usaha
^___^

*

Saturday, September 22, 2012

ajk makanan

hoho
minggu lepas kelab aku biosis ada buat majlis jamuan hari raya dan tautan kasih biosis
jamuan hari raya tu dibuat hari ahad
tautan kasih biosis pulak pada keesokan harinya
hari isnin

jamuan hari raya tu kira program pertama kelab biosis untuk semester ni
melibatkan semua pelajar tahun satu, dua dan tiga 
jabatan sains biologi

yang tautan kasih biosis tu pun melibatkan semua
tapi dia lebih kepada orientasi kos bagi pelajar tahun satu yang baru masuk
kalau semua ikut join
adalah anggaran dalam lima ratus orang

dan pelajar tahun dua telah diamanahkan untuk jadi ajk
semua sekali terlibat
tiada pengecualiaan

aku sebelum cuti lagi dah bagi nama untuk jadi ajk makanan
sebab tak tahu nak jadi ajk apa
haha

tapi seronok kot
walaupun penat

hari ahad tu makanan kitorang dah tempah kat katering
jadi tinggal jaga bufet je
kerja aku bantulah abang-abang katering tu sikit-sikit
tuang air dalam cawan plastik
senduk nasi ayam kat pinggan bebudak tu
senduk selaju yang boleh
laju
laju
laju
sebab tak nak bagi dorang beratur lama-lama
=P

kawan aku yang lain ada yang tolong sendukkan ayam
bagi sate
tuangkan sambal sate

hari isnin nya pulak yang kitorang kena kerja lebih sikit
sebab kena sediakan sarapan sendiri
tapi senang je
sebab kitorang cuma bagi biskut marie kat dorang
kejam tak
kekeke

cuma air tu buatlah sama-sama
kitorang buat air teh o panas
kira sibuk jugaklah sebab kena rebus air pakai heater
banyak heater telah digunakan
sampai ada extension yang terlalu panas
dan tak boleh digunakan buat sementara
hohoho

kalau untuk makan tengahari
kitorang order nasi goreng
tapi air dia kitorang buat pelbagai
ada air aggur
air laici
dan air teh o ais
lepas tu bungkus dalam plastik
selitkan straw
selesai
^__^

air tu air masak jugak
yang aku dengan kawan aku telah bertungkus lumus jerang
tak kira pagi petang malam
untuk cukupkan anggarannya dalam 75 liter

kira senanglah jugak
sebab kitorang dah bagi tugas
ada yang kene jerang air
ada yang kena buat air gula

alhamdulillah

kedua-dua program tu dah berlangsung dengan jayanya
not forget to mention kegigihan ajk ajk lain
kawan-kawan aku
yang turut bertungkus lumus
 sebelum
 semasa
 dan selepas program tersebut

hidup biosis terchenta!
^___^




birthday

video ni tak lawa mana, tapi aku buat special untuk kawan aku yang bernama azwa.. ^___^


video

Saturday, September 15, 2012

sempurna

sempurna
 kesempurnaan

hebat
 kehebatan

sempurna itu hebat
kesempurnaan itu kehebatan

ramai yang nak kesempurnaan untuk tampil hebat

kalau aku
aku tak nak kesempurnaan
semata-mata untuk jadi hebat

aku lebih prefer yang sederhana
aku idamkan kesederhanaan
dalam apa-apa jua yang aku buat

sebab aku takut
kalau aku demand nak kan kesempurnaan
bila aku tahu aku tak dapat capai kesempurnaan itu
aku akan kesal dan salahkan diri sendiri
salahkan orang lain juga
salahkan situasi juga
lebih parah kalau aku salahkan Dia

takut
aku tak nak
lalu tak mahu kesempurnaan
aku mahu kesederhanaan

mungkin kau akan kata
tak salah nak kan kesempurnaan walaupun kadang kita memang tak mampu untuk capai
sebab bila kita ada impian untuk menjadi atau membuat sesuatu yang sempurna
secara tak langsung kita akan cuba buat yang terbaik dalam sesuatu benda tu

betul la tu

tapi bagi aku kesederhaan sudah cukup
bukan bermakna kau tak berusaha untuk melakukan yang terbaik
tetapi kau melakukan sesuatu yang terbaik dalam kesederhanaan

kau faham tak?

macam mana ea nak cakap

sebagai contoh kan kau masuk lumba lari
kau tetap berlatih untuk jadi yang terbaik
tapi kau bersedia juga untuk menerima kekalahan 
di situ bagi aku datangnya kesederhanaan

kalau kau hebat sangat kan
kau akan pandang rendah kat orang lain
mulalah apa yang orang lain tu buat tak betul

itu salah
ini salah

salah
salah
salah

kau anggap orang lain tak boleh nak buat sesuatu sebaik yang kau buat
yang kau lakukan
lepas tu kan
kau cuba memberontak
kau buat muka ketat
tak puas hatilah konon
hodoh tau tak
haha

 aku tahu
kau masih belajar mengimbang kan?

mana yang terlebih kau cuba kurangkan
mana yang kurang kau cuba tambahkan
kau buat perlahan-lahan

tak apalah
mungkin bahagia dalam kesederhanaan itu akan datang kemudian
sebab sederhana itu indah
^__^

nah aku nak kasik puisi sikit untuk kau
aku buat sendiri ni
istimewalah kononnya untuk kau
hihi

ehem
ehem
hemm
hemm

dengar ni dengar

kalau kau rasa bahagia kau pada harta benda
aku rasa kau tak kaya mana

kalau kau rasa bahagia kau pada paras rupa
aku rasa kau lagi papa kedana

kalau kau rasa bahagia kau pada ilmu didada
entah dah tak tahu aku nak cakap apa

tapi jika kau rasa bahagia kau ada pada hidup sederhana
insyaAllah kau akan bertemu dengannya

aduh!

kau rasa aku mengata kau ke?

padan muka
haha


entah pape je puisi aku buat
standard bebudak tadika
kakaka

tapi kira okay apa
aku buat ikhlas untuk kau ni
tanda aku sayang kau
^___^






Monday, June 25, 2012

cuti cutian

horeeey!
cuti sudah tiba!

final exam dah berjaya ditempuhi
alhamdulillah

keserabutan otak sudah terlerai
otak aku serabut bukan sebab exam je
tapi sebab memacam benda
yang aku perlu uruskan sebelum balik

tapi syukur
semuanya dah selesai sekarang
lega

tiket bas akhirnya berjaya dibeli sehari sebelum balik rumah
abis je exam akhir
exam biologi verterbrata
aku ditemani seorang kawan aku terus pergi carik tiket
kalau ikut enri yang ni aku cakap nak beli kat umt holding
tapi tak ada sebab tak ada orang yang nak beli tiket balik bp kat situ
muahahaha

masa nak exam genetik aritu kan aku demam kot
kesian tak?
kesian tak?

study tapi otak rasa blank je
macam tak ada apa yang melekat
lastly aku study last minute
lebih kurang malam exam
muahahaha

hati ni rasa nak je update blog
tapi tak sempat sempat
maaflah buat korang yang tertunggu-tunggu entri baru aku
(bajet ada orang nak baca blog nie :p)

 cuti ni aku baru nak buat lesen motor dengan kereta sekali
biar senang nanti ulang alik ke kampus ke rumah sewa
abah aku dah belikan motor baru
(terima kasih sangat-sangat abah, sayang abah ketat-ketat!)

abah aku mulanya berkeras nak belikan aku kereta
kereta viva
tapi aku nak motor je
kalau nak guna kereta biarlah aku dah kerja nanti
beli kereta tu dengan hasil usaha sendiri
mesti lebih best
hehe

kau ingat tak entri aku yang ni
bab yang cakap ada aktiviti menarik yang perlu disegerakan tu
sebenarnya aku nak balut hadiah besday untuk kawan aku
 dan dia dah dapat dah beberapa hari yang lepas
kira baru bukak la sebab dia baru cuti baru balik rumah
dan dia kata dia suka yang amat

 berbaloi aku balut hadiah tu time demam demam aritu
dia cakap tu hadiah besday terbaik dia pernah dapat dalam hidup dia
bila dia suka aku pun suka gak
hehe

tentang exam aritu aku tak nak komen apa-apa
tinggal tawakal je

tentang rumah sewa
 kawan aku yang uruskan
atas beberapa sebab dan keputusan drastik yang aku buat masa nak balik bercuti aritu

papepun
semoga semuanya indah dan mudah pada masanya
may Allah bless
^___^



 

Wednesday, June 13, 2012

jeng jeng jeng

prinsip ekologi sudah lepas
tinggal tawakal

paper genetik dan paper biologi vertebrata
sila berbuat baik dengan aku

tadi malam
serta hari ni aku sangat malas untuk study
beginilah aku kalau tau ada gap banyak
gap selama empat hari
dan sudah terkorban pun sehari
 dengan kepoya-poyaanku pada arini

makin lama gap
makin nak bertangguh study nya
walau aku tau banyak yang kena dipulun
hohoho

semakin hari semakin banyak cabaran
dalam hidup aku
aku rasa
tak boleh tak
aku kena sediakan payung
kalau tak nak terus basah
(gaya berlari dalam hujan, berkaki ayam sebab selipar jamban tercabut sambil menyanyi lagu umbrella)
umbrella ella ee ee ee ee eeh!

 okay
aku nak cau dulu
ada aktiviti menarik yang perlu disegerakan

jeng jeng jeng
(secret)

harap dia akan suka
^__^



Sunday, June 10, 2012

gerakatas

menuntut ilmu fardhu kifayah

ada selang masa dua hari saja
arini dan esok
untuk aku menghadamnya

isnin sudah exam semula
kertas prinsip ekologi

semalam aku sudah jawab paper mikrobiologi
dan agak sedih sebab aku tersilap jawab bahagian struktur
dan bahagian tu 20 markah okay
tak tahulah aku kan betul berapa

owh
usah dikenang
usah dikenang
biarkan ianya berlalu
tsk.tsk.tsk

aku bertawakal
dan  nak ucap alhamdulillah

ini bermakna dua paper sudah berlalu
tinggal tiga paper sahaja lagi

dan kalau kau masih ingat entri aku yang ini
permohonan bagi mereka yang memohon asrama dah keluar
dan permohonan aku tak diluluskan

owh
tak apalah
tak apalah
bukan rezeki nak dapat
tsk.tsk.tsk

dan dalam entri tu jugak ada aku nyatakan untuk membeli tiket sohor 
untuk aku balik kampung kan
tapi kali ni sohor tak sediakan bas
tapi bas umt holding ada
tapi tarikh dia 21hb
aku abis exam 19hb

owh
okay la tu
okay la tu
asalkan dapat balik
tsk.tsk..tsk

bajet sedih pulak aku ni
padahal tak adalah sedih sangat
hehe

banyak lagi nikmat yang perlu disyukuri
yang aku tak pernah-pernah cukup pun untuk mensyukurinya

esok aku nak sambung menuntut ilmu fardhu kifayah
aku harap dapat buat yang terbaik untuk paper-paper seterusnya

kau doakan aku ea

terima kasih
untuk semuanya
^__^


Saturday, June 2, 2012

chenta

selamat pagi chenta

ooyeah!

aku belum tidur lagi
sekarang sudah jam 6.45 pagi

mata tak mengantuk sesudah terlelap baca nota kenegaraan
lebih kurang pada pukul 10.30 malam tadi
dan terjaga semula pada pukul 1.30 pagi

sesudah sambung pembacaan sampai pukul 3.00 pagi 
(wah ayat,sambung pembacaan tu)
layan lagu
terus tunggu subuh

aku nak wish something dipagi yang indah ini
dinegara yang bahagia (terpengaruh dengan kenegaraan ni)
hoho

nak wish

happy birthday icam!
yang ke-3 tahun
^___^

icam
anak sedara lelaki aku yang sulung
aku baru ada dua orang anak sedara
seorang lagi perempuan

harini hari lahir icam
 aku sayang icam
banyak-banyak
bukan sahaja dia pandai
tapi dia jugak sangat comel macam mak cu dia 
(opss, lari topik sebentar harap jangan terpedaya)
hehe

rindulah aku kat dia
masa last jumpa hari tu dia ada ajar aku cara macam mana nak masukkan huruf-huruf abc
alah yang huruf-huruf kat papan getah yang boleh masuk dan keluar tu
aku saja letak kalau tak silap huruf A kat tempat huruf O
dan dia betulkan
dia kata bukan kat sinilah akak (dia panggil aku akak, papelah icam)
dan dia masukkan huruf A yang aku pegang tadi kat tempat huruf A
lepas tu dia cakap pandai icam
sambil letak dan tepuk-tepuk tangan dia kat bahu sendiri
hahaha

semoga icam murah rezeki
jadi anak yang soleh
permata berlian mutiara
kami semua

potong kek jangan lupa mak cu
^___^










Thursday, May 31, 2012

put put

aku baru balik dari pasar malam
dekat dengan universiti aku ni ada pasar malam
setiap hari khamis

lokasi dia dalam 1 kilometer daripada universiti aku
dan dekat-dekat dengan unisza
iaitu jiran universiti aku

hari ni juga hari terakhir lecture
bagi semester kedua ni

maknanya apa tu?

maknanya final exam dah amat tersangatlah dekat
memang tinggal lebih kurang tiga hari je lagi

dan hari rabu semalam
setelah aku mengetest diri bagi test kedua public speaking
dan melaksanakan persuasive speech pada hari selasa kelmarin
maka berakhirlah sudah apa-apa yang berkenaan dengan public speaking

walaupun speech aku ntah macam pape ntah kan
tapi kira syukur dan legalah
sebab lepas ni dah boleh betul-betul fokus pada final exam isnin ni

aku exam kenegaraan malaysia dulu
yang gemar membuat aku rasa mengantuk itu ketika menghadamnya

akan disusuli dengan exam mikrobiologi asas
prinsip ekologi
genetik
dan akhir sekali ialah biologi vertebrata

dan selepas itu
 boleh balik!

hooooreeeeyyy!!
^____^

tiket belum beli lagi
aku rasa nak beli dengan sohor (kira kelab anak johor kat universiti aku) lagilah
senang bas dalam
tinggal naik tak payah susah-susah fikir macam mana nak pergi ke mbkt (kira stesen bas kat kuala terengganu) 

lagi pun aku selalu balik sorang-sorang
tiada berteman
tsk. tst. tsk

erm
cuma sekarang ni aku belum tahu yang permohonan asrama aku diluluskan ataupun tak
harap keputusan tu keluar dengan segera
sebab aku nak fikir nak buat macam mana dengan barang-barang aku
 yang kira agak banyak tu
nak bawak balik semua memang tak boleh 
aku berkira-kira nak tumpang barang tu kat bakal rumah sewa aku nanti
tapi tengok dulu la macam mana

kau pun nak final kan
aku ucapkan all the best untuk kau

terima kasih selalu doakan aku kat sini
aku pun akan selalu doakan kau

semoga kau berjaya disana
dan semoga aku juga berjaya disini

semoga kita sama-sama berjaya
good luck!
^____^

 

Friday, May 11, 2012

mak

duhai apakah gerangan budi balasan
bagi insan melahirkan
membesarkan

tiada daya jika tiada doa puja restu
syurga itu
ditelapak kaki ibu

sedap ke aku nyanyi?
hoho

esok hari ibu

aku sangat sayang ibu aku
yang aku panggil mak

mak

kau panggil ibu kau apa ea?

sama macam aku jugak ke
ke mama, ummi, ibu, mbok (ibu dalam bahasa jawa) ?

tak kisahlah kau panggil apa
aku panggil ibu aku mak

mak

mak aku
seorang je kat dunia ni
tak ada dua, tak ada tiga lagikan empat
tak ada mana-mana copy kat dunia ni
walaupun aku habiskan hidup aku berjalan ke seluruh dunia
carik lagi seorang yang aku panggil mak

tak ada

mungkin kau akan kata
nanti kalau dapat mak mertua
mak lah jugak tu

tapi kan tapi kan tapi..
ni tentang siapa yang kandungkan kau sembilan bulan
ni tentang siapa yang lahirkan kau ke dunia
ni tentang siapa yang berkorban nyawa

tentang siapa yang susukan kau
tentang siapa yang suap kau makan masa kecik
tentang siapa yang tukarkan lampin kau

siapa yang dukung kau bila kau menangis
siapa yang gila caring pasal hidup kau
siapa yang masakkan makanan untuk kau setiap hari

siapa?
siapa?
siapa?
kalau bukan mak kau

aku tahu
kau sayang sangat kat mak kau kan
kalau boleh kau nak mati bersama

kalau mak kau dah tak ada
pernah tak kau terfikir yang dia sebenarnya tak nak berpisah dengan kau
kalau boleh dia nak sama-sama lagi dengan kau
untuk mengharungi kehidupan kat dunia ni
sebab dia sayang sangat kat kau

sayang sangat yang kau tak tahu

kalau mak kau dah tak ada
pernah tak kau terfikir yang harapan dia untuk tengok kau berjaya tak pernah terpadam sama sekali
dia sentiasa nak yang terbaik untuk kau
nak tengok kau boleh hidup normal macam anak orang lain
nak tengok kau bahagia suatu hari nanti

kalau mak kau masih ada
pernah tak kau terfikir yang setiap saat dalam hati dia yang kecil itu dia sentiasa berdoa untuk dipanjangkan umur
kalau boleh dia nak sentiasa ada kat sisi kau
nak dekat dengan kau supaya dia dapat peluk kau bila-bila masa je kau rasa nak berputus asa dengan kehidupan ni
nak hulurkan tangan untuk menyeka air mata kau bila-bila masa je kau sedih

bila mana manusia lain sekeliling kau gagal untuk memanusiakan kau sebagai manusia
dia sentiasa ada untuk memanusiakan kau

kalau mak kau masih ada
pernah tak kau terfikir yang dia sentiasa berdoa agar anak yang dia didik selagi tapak kaki sebesar dua jari itu berjaya suatu hari nanti
nak tengok kau jauh lebih senang daripada yang dia pernah kecapi
teringin nak tengok kau berjaya

bila mana manusia lain sekeliling kau ada yang hasad untuk melihat kau jatuh
dia sentiasa ada untuk berbangga dengan kau
 kan?

 tadi bila aku call mak aku
mak aku cakap dia dah bukak bungkusan yang aku post
aku tak bagitau dia pun aku ada post something untuk dia sempena hari ibu ni

mak aku menangis
dia kata aku belum kerja tak payah nak bagi-bagi hadiah ni semua
ucap je dah cukup
aku pun terus ucapkan selamat hari ibu kat mak aku
dengan gelak-gelak je

tapi dalam gelak
hati aku sedih ohhh
sebab masa tu suara mak aku serak
dia kata badan dia panas
tambah-tambah lagi masa dia menangis ucap terima kasih kat aku

oh
entri kali ni emo banyak




selamat hari ibu mak
setiap hari mak yang teristimewa
manja sayang mak sesangat
^___^


Saturday, May 5, 2012

lawatan

semalam hari jumaat
aku pergi lawatan ke asrama anak yatim
kat batu rakit
darul akhyar maidam nama dia

beberapa hari sebelum tu 
aku dan beberapa orang kawan
jaga kaunter untuk kumpul dana
kira sesiapa yang nak derma baju ke buku ke duit ke
atau apa-apa barang terpakai
boleh lah derma kat kaunter tu
nak derma duit pun boleh
nak beli button pun boleh

sebelum pergi tu aku dan kawan-kawan
yang bakal jadi fasilitator kat sana nanti
dimaklumkan seramai 62 orang pelajar form 1 dan form 4 akan join
tapi bila sampai sana
pelajar dari form 1 sampai form 5 pun ikut join sekali

memang meriah
^__^

sampai-sampai sana je aku jadi malu
bila tengok dorang reramai
 dah duduk-duduk kat kerusi dan ada yang berdiri
untuk sambut kitorang
 
tapi ingat pesan kakak senior tadi malam
yang cakap sampai-sampai nanti cubalah beramah mesra dengan dorang
aku jadi beranikan diri
dan buang malu tu sikit
untuk menghampiri mereka
dengan gagahnya

ewaah
^__^

nampak aku datang tu
dorang pun terus bersalaman dengan aku
siap cium lagi tangan aku
baru ku sedar yang aku dah berusia
jika dibanding mereka
yang jauh lebih muda

yela
kalau dulu-dulu
aku yang cium tangan akak-akak fasi ni
sekarang tangan aku pulak yang kena cium
hoho

mula-mula buat sesi suai kenal dulu
lepas tu bersenam aerobik
lepas beraerobik pulak kitorang pergi pantai
cari barang terbuang
group yang paling banyak sampah menang
dan group aku telah menang

oooooo
yeeeaaah!!
^__^

slot seterusnya dipanggil impian saya
hang nak jadi apa
habak mai

habis tu ada la dua lagi program
pandora box ( yang macam kotak beracun tu) 
dan yang akhir sekali setiap group kena buat persembahan

group aku buat persmbahan senaman si tommy

semangat gitew!
^__^

ada sekumpulan budak tu kan buat persembahan shuffle

hebat kot!

kebetulan pulak ada birthday sorang adik ni
kira kitorang celebrate sekali la ramai-ramai
masa potong kek tu dia menangis terharu

oh
 tersentuh hati patik melihatnya
hoho

lepas makan tengahari bersama pun kitorang balik

alhamdulillah
dah lama aku sebenarnya berhajat nak pergi melawat asrama anak yatim
tapi baru kali ni dapat

ahah
program ni jugak under biosis
macam yang ini jugak
dan  program ni yang julung-julung kali diadakan jugak

aku sayang korang
semoga korang sukses dalam hidup
dunia dan akhirat

korang
korang
keyatiman dan kemiskinan bukan alasan
untuk kita tak maju kehadapan
^__^




Sunday, April 29, 2012

itu tanam pokok ada, itu talk pun ada.

assalamualaikum geng

lamanya aku tak update blog
nak kata buzy tu tak adalah sangat
hehe

tapi buzy jugaklah sikit
ada banyak test minggu lepas
kena buat presentation public speaking
assignment dan juga lab report

tapi alhamdulillah
semuanya dah lepas
buat waktu yang terdekat nie
^__^

aku dan ahli kumpulan aku
tinggal prepare untuk buat persembahan nasyid
bagi subjek kenegaraan yang patutnya dah lepas jugak
tapi desebabkan lecturer tersayang ada hal
jadi persembahan tu tertangguh
yeahhzaa!
^__^

okay
berpandukan entri yang ini
bila aku balik rumah cuti mid-sem seminggu aritu
mak aku dah siapkan dah langsir tu
sekali lagi
yeahhzaa!
^__^
 
apa yang kau makin melalut nie budak
apa kaitan dengan tajuk di atas
soal kau
=,='

sebenarnya kan
aku nak cerita sikit
tentang jabatan biologi aku
dia ada tubuhkan kelab biosis
kira gabungan budak biologi dengan biodiversiti

dan kelab nie telah berjaya menganjurkan bioconvention
buat julung-julung kalinya
semalam dan kelmarin

itu tanam pokok ada
itu talk pun ada

yang program tanam pokok tu nama dia tree for life
yang program talk tu nama dia wacana biologi

selonok maa!
^__^

ehem
dapatlah jugak aku exercise ( exercise la sangat)
tanam pokok rhu kat tepi pantai
hehe

program wacana dia memang seronok
aku tak tido macam biasa (bukan sebab tak ngantuk, tapi sebab tahan gila ngantuk)
hoho

dalam program wacana tu adalah pendedahan yang lebih mendalam
 dalam bidang bioteknologi
biology
biodiversiti

sesi forum semua 
dengan soal jawab
tentang cabaran nak dapatkan kerja dalam bidang nie
pun ada

persembahan ukulele oleh student german ada
kumpulan nasyid umt yang dapat 3rd placed masa makum tu (kalau tak silap) ada
teater pendek oleh kelab sinentron orkestra umt  (kalau tak silap nama dia)
yang dapat anugerah pelakon harapan universiti-universiti malaysia pun ada masa majlis perasmian


ya 
ya
aku lebih banyak ingat hiburan
haha

sebenarnya kan 
aku taip entri nie sebab tak tau nak buat apa (lupakan assignment sebentar)
sebab aku terjaga dari tidur
kerana bilik aku nie panas sangat

sebab tak tau nak buat apa ( sekali lagi lupakan assignment sebentar)
aku pun rasa nak menjengah blog yang sudah bercoccoon (bersawang dengan lebatnya) nie


okey
sampai di sini dahulu aku berceloteh sesorang

it's all about passion then
ewaah
^__^

Saturday, March 3, 2012

buhsang

dulu aku pelik kalau ada orang cakap buhsang
sebab bagi aku banyak benda boleh buat atas tanah ni
jadi tak akan ada perkataan yang satu itu

buhsang (bosan)

tapi sekarang kau diam
aku tengah buhsang ni
tak tahu nak buat apa
jadi tangan aku gatal nak taip entri
hehe

sepatutnya semalam dan hari ni dan esok
aku dah ada kat rumah

jumaat sabtu cuti hujung minggu
dan esok ahad cuti umum sempena ulangtahun pertabalan sultan terengganu
 
tetapi apa kan daya aku 
tiket bas balik batu pahat untuk hari khamis malam semua sudah sold out
maka aku yang shout out kat sini
 
kegembiraan nak balik telah terpadam sama sekali

ahai!

mungkin tiket balik hari jumaat tu masih ada
tapi aku rasa tak berbaloi
kena kena lagi pulak bila tiket malam
sampai batu pahat hari sabtu pagi
ahad malam dah kena balik
sampai pagi isnin
kelas isnin tu pulak pukul 8.00 pagi

uwaaahhh!

cuti seterusnya bulan april
kau sabar please
tak sampai sebulan lebih je lagi
 
uwaaahhh!
 
sabar eh
^__^