Blogger Templates

Friday, November 23, 2012

sedih

sedih
perasaan yang sangat unik bagi aku
Allah bagi manusia bersedih bukan saja-saja

sedih lawan kepada gembira
biar kau tahu kau makhluk homo sapiens yang lemah
bukan dapat bergembira sahaja
tetapi ada benda yang dapat buat kau bersedih
buat kau tak sempurna

bukan aku nak cakap sedih tanda kau lemah semata
tapi sedih tu tanda kau sedang mencuba mencari kekuatan

sebab tu kalau tengah bersedih
silalah menangis
tak perlu kau tahan
menangis sebentar
tapi kau jangan lupa untuk lap balik air mata kau tu
pergi ke cermin
senyum
dan teruskan balik perjuangan kau

kadang kau sedih sebab kau kesal dengan diri kau sendiri
sedih sebab kesal dengan orang-orang sekeliling kau
tapi sedih dan air mata yang jauh lebih bermakna bagi aku
bukanlah kerana makhluk
yang menjadi penyebab 
untuk kau titiskan air mata kau tu

tapi sedih dan air mata kau kerana Allah
air mata kerana cinta kepadaNya
air mata kerana takut kepadaNya
air mata penyesalan terhadap dosa-dosa kepadaNya

ya
itu jauh lebih bermakna aku kira

dunia ni bukan dipenuhi dengan gembira semata
bukan semuanya dapat membuat kau rasa bertuah
rasa istimewa dan cukup itu ini
sebab dunia ni bukan diciptakan untuk kau sorang
dan aku rasa kalau diciptakan untuk kau sorang pun
sedih tu lebih baik ada untuk kau tahu apa itu syukur bila gembira dirasa

kadang-kadang kita perlu jatuh tergolek
rasa macam mana sakitnya
tetapi tetap berusaha juga untuk bangun 
walaupun penuh air mata
dan berjalan semula

begitulah berulang-ulang
mungkin bukan hanya sekali dua
selama mana hayat masih lagi dikandung badan
mungkin

sampailah Dia kata
masanya kembali

itu hidup

maka semoga kau kuat
jangan mudah putus asa
dan berjaya berjalan semula malah berlari pecut
bila kau perlu berdepan dengannya

owh
semoga aku juga begitu

ingat siapa yang memberi kita rasa sedih tu adalah yang sama memberi kita rasa gembira
maka bersabarlah dengan kesedihan
dan ingat Dia

owh ya
Dialah yang bagi kita dua-dua  perasaan tu
maka tetaplah bersyukur kepadaNya

okeyh
tu je yang aku nak dengar
benda lain tak nak

kau 
jaga diri
jaga hati
jaga iman
^___^



p/s: aku menulis entri tajuk sedih ni bukan bermakna aku tengah sedih
tapi mungkin kalau aku tengah sedih aku boleh tengok
dan baca balik
untuk tenangkan hati aku
selongkar semangat aku yang tengah sembunyi
atau bangunkan diri aku sendiri kalau aku tengah terduduk tak mampu untuk bangkit
 yang pada masanya ntah bila bila nanti
=D

No comments: